DESKOVKA: Pustina – přežije jen jedna skupina!

Voda je nedostatkovým zbožím, radiace stoupá každým dnem a zničenou přírodou se prohání zmutovaná zvířata. Ve světe už neplatí žádná pravidla, pouze jedno, a to právo silnějšího. Myslíte, že se vám v tomhle nehostinném světě podaří přežít? Lidstvo je na pokraji záhuby a vy se spolu s dalšími jedinci snažíte bojovat o to, abyste se dočkali dalšího svítání. Čtyři skupiny přeživších se musí utkat o místo v konvoji, který bude za týden projíždět kolem. Pouze jedna z nich se k němu připojí a to ta s nejtužším kořínkem.

Svůj survival instinkt si můžete vyzkoušet v deskové hře od Albi s prostým názvem Pustina. Jedná se o strategickou záležitost pro 2 – 4 hráče od 14 let věku. Herní seance trvá přibližně 1 hodinu, během níž získáváte suroviny, rozvíjíte svůj úkryt a snažíte se přežít v postapokalyptickém světě. Pustina je ten typ her, které si své místo musely zasloužit. Vznikla díky Kickstaterové kampani a teď nám ji v české lokalizaci servíruje Albi.

Komponenty

Standardní čtvercová krabice v sobě ukrývá poměrně velké množství herního materiálu. Vevnitř najdete herní plán, desku konvoje odpočítávající kola do konce hry a desky úkrytů pro každého hráče.  Nezbytnou součástí jsou různé druhy žetonů znázorňující přeživší, suroviny či žetony vybavení a prohledávání. Součástí je i 16 figurek hrdinů (4 pro každého hráče) s rozličnou silou. Výčet komponent uzavírají karty vůdců, událostí a místností, kterými můžete vybavit váš úkryt.

Jak se hraje

Každé kolo se hraje ve dvou fázích, jejíchž průběh si ve zkratce představíme.

Den

  • Začátek herního kola

Před novým kolem je nutné vždy doplnit zásobu surovin na herním plánu. Následně se otočí karta události, která se vyhodnotí.

  • Pohyb

Hráči střídavě pohybují svými hrdiny. Pohyb je možné uskutečnit dle pěti základních pravidel pohybu. Po každém pohybu hráč může vykonat rozličné akce, které jednak závisí na síle hrdiny, ale také na oblasti, ve niž se právě nachází.

Po ukončení pohybu se všechny figurky položí naležato na znamení toho, že začíná noc.

Noc

  • Zažehnání událostí

Hráči se mohou, postupně od začínajícího hráče, rozhodnout zda zaplatí určitý počet surovin, aby zažehnali jednu nebo více z vyložených událostí.

  • Krmení přeživších

V průběhu hry se může stát, že najdete nějakého přeživšího, kterého následně umístíte do svého krytu. Každá z místností má nějaký příděl jídla bez ohledu na to kolik je v ní lidiček. Musí tam být alespoň jeden. Proto musí být hráči schopni svoje skupiny nakrmit. Jestliže nemají dostatek jídla za každou chybějící potravinu je nutné odebrat jednoho přeživšího.

  • Zvládání radioaktivity

Hráči potřebují přeživší, aby udrželi přechodovou komoru funkční a úkryt izolovaný. Každý človíček umístěný v přechodové komoře zbraňuje zvýšení radioaktivity o 1 stupeň. Zvládání radiace je důležitým krokem, protože stupnice na konci hry udává o kolik bodů hráči při závěrečném bodování přijdou.

  •   Nábor přeživších

Za každé zbylé jídlo je možné získat do přechodové komory 1 přeživšího.

  • Stavba místností a jejich aktivace

V této fázi je možné za získané suroviny stavět místnosti a aktivovat je přesunutím přeživších z přechodové komory.

  • Oprava materiálu

Nalezené vybavení, které hráči buď získají aktivováním místnosti nebo prohledáváním trosek měst, si mohou opravit. Cena opravy je udána v surovinách. Po opravě je možné nástroj používat.

  • Zkažení potravin

V tento okamžik hráči mohou uchovat pouze omezené množství vody, všechno získané maso se zkazí a je nutné ho vyhodit. Jedinou déletrvající potravinou jsou konzervy.

Po odehrání 6 kol, hra končí. Vítězem se stává hráč, který získá nejvyšší počet bodů. Body se počítají za postavené místnosti, přeživší, zažehnané události či zvládání míry radioaktivity.

Hodnocení

Grafické ztvárnění Pustiny nelze hodnotit jinak než na jedničku. Herní plán zobrazuje část zbídačeného světa, a i když se nejedná o primárně příběhovou hru, vtáhne vás desing do hry. Na herním plánu jsou viditelně, a co je důležité tak srozumitelně, zvýrazněny oblasti pro hrdiny a prostor pro jednotlivé suroviny.

Velmi pěkně jsou ilustrovány další komponenty a samotné karty jednotlivých postav. Někomu se výtvarné zpracování může zdát povědomé. Miguel Coimbra, francouzský umělec s portugalskými kořeny, je též ilustrátorem draftovací záležitosti 7 divů světa, včetně všech rozšíření a hry určené pro dva hráče (recenze).

Pravidla jsou velmi slušně přeložená, i když se jedná o komplexnější záležitost nenarazil jsem na téměř žádné mnohoznačnosti. Jejich rozložení je logické a dává smysl. Učení pravidel je díky tomu poměrně intuitivní a zkušenější hráči si rychle osvojí herní mechaniky. Oceňuji uvedení příkladů u jednotlivých možností a ilustrace s jejich využitím.

Každý hráči si na začátku hry vytáhne hrdinu. Takhle karta má však jednorázový účinek. Za prvé určuje úvodní rozestavení figurek a za druhé přidává výhodu do začátku hry. Další využití pro postavy nenajdete, což mě osobně mrzelo a očekával jsem větší zapojení postav (a jejich osudů) do hry.

Pustina má zajímavě vyřešený pohyb hrdinů po hracím plánu, což nutí hráče přemýšlet dopředu. Ve hře je sice pouze 8 lokalit, mezi nimiž se můžete přesouvat, ale existují omezení, která musíte respektovat a současně je v nabídce vícero možností co v dané lokalitě dělat. Nesmíte proto například skončit v lokalitě, ve které jste s danou figurkou byli minulé kolo nebo se můžete pohnout maximálně o 2 pole.  Taktéž nesmíte zůstat ve stejné lokaci a nemohou se na stejném poli vyskytnou dva hrdinové totožné barvy. Jelikož jsou pohyb i akce rozhozeny tak, že po přesunu a vykonané akci je na řadě další hráč, tak nedochází k prodlevám a hra odsýpá.

Dále hra nabízí příležitost pro “utlačování” slabších jedinců. To je vyřešeno číslem na figuře hrdiny. V okamžiku, kdy se na jednom poli sejdou dva hrdinové a příchozí má vyšší číslo, jak již zde stojící figurka, dochází k nátlaku. Napadený hráč buď musí soupeři darovat jednu svoji surovinu nebo se může patronami bránit.

Dalším zajímavou mechanikou je lov. V určených lokací mohou hráči lovit zvěř. To je znázorněno žetony kořisti v 5 různých druhů zvířat. Každé zvíře poskytuje lovci určité množství masa. Pokud jste v lovu úspěšní a máte již nějaké zkušenosti, následující lovené zvíře se stejnou kožešinou hráči poskytne více kořisti.

V Pustině můžete využívat i nástroje, ty buď naleznete ve městech nebo je vydolujete ve svém bunkru. Po nalezení nástroje ho nemůžete používat až v okamžiku, kdy ho uvedete do funkčního stavu. K tomu budete potřebovat suroviny. Takto opravený nástroj přináší hráči nějakou výhodu po zbytek hry. Nářadí můžete kompletovat do sad, za něž získáte při závěrečném bodování vyšší počet bodů.

Nesmím opomenout úkryty jednotlivých hráčů. Každý z nich obdrží na začátku hry desku s bunkrem do něhož může postavit až 7 místností. Kromě toho karta obsahuje stupnici s přehledem radioaktivity a komory pro uložení jednotlivých surovin. Nezbytnou součástí (což kvituji) je přehled fáze noci. 4 místnosti jsou stejné pro každého účastníka (1 je defaultní na plánu) zbytek si hráči náhodně vyberou a umístí do patřičných polí. Na začátku si hráči mohou postavit jednu místnost a zde začíná taktická část. Hráči v průběhu fáze noci mohou místnosti stavět (pokud na ně mají suroviny), ale pro místnost plně funkční je nutné, aby byla plně obsazena přeživšími.

Zvláštním prvkem se může zdát krmení přeživších. Neutrácíte jídlo za hlavy ve vašem úkrytu, ale příděl potravin je pevně daný každou postavenou místností. Hlavní myšlenkou bylo očividně vyvážit herní systém. Nebylo by totiž možné krmit krk po krku, jelikož byste např. při plném obsazení bunkru, během hraní nedělali nic jiného, než sháněli jídlo.

Pustina je strategickou záležitostí, jedinou náhodou, která do hry vstoupí je buď vylosované nářadí ve městě, kde můžete narazit na prázdnou bednu, nebo karty událostí, které do hry přichází na začátku každého kola. Událostí je celkem 12 a z toho téměř polovina ovlivňuje počet surovin v daném kole na pláně a další nějakým způsobem hráče omezují nebo negativně ovlivňují jeho snažení. Hra je ukončena po 6 kolech. V posledním kole je cítit velké napětí a taky pocit frustrace a prázdnoty, jak grafickým zpracováním, tak i téměř prázdným herní plánem.

Pustina patří  mezi strategické záležitosti určené spíše pro herní matadory. Těm, co zkušenosti s většími deskovkami nemají, bude chvíli trvat než se prokoušou pravidly a herními mechanikami,  ale hra je za to odmění suprovým zážitkem. Pustina byla pro mě hrou, která se mi za poslední dobu zdála vyladěná a co se týče herních mechanik poměrně vyvážená. Nemůžu jinak, než těm co s pořízením váhají, Pustinu vřele doporučit. Dobrá práce Albi!

Za poskytnutí recenzní kopie děkujeme společnosti Albi.

Napsat komentář