DESKOVKA: Karak – jaká tajemství skrývá podzemí Karaku?

Českých deskových her není nikdy dost. Mezi takové počiny patří i hra Karak, kterou vydalo Albi. Jedná se o zjednodušenou verzi her na hrdiny typu Descent, upravenou speciálně pro rodiny s dětmi. Vrhněte se do labyrintu katakomb v podzemí stejnojmenné zříceniny hradu a pokuste se nasbírat co nejvíce pokladů!

Karak patří mezi rodinné hry pro 2 – 5 hráčů, kteří se zhostí role jednoho z šesti hrdinů. Na výpravu za hledáním cenností se můžete vydat už i s mrňousy – hra je doporučena od 7 let. Během 45 minut by se vám mělo podařit nalézt dračí poklad s rubínem a honbu za poklady tím ukončit.

Komponenty

Podélná krabice v sobě ukrývá nespočet kartónových dílků, mezi které patří destičky chodeb, figurky hrdinů a k nim přidružené karty, žetony životů, nestvůr a uzamčených truhel. Důležitou součástí jsou 2 kostky a pravidla hry ve třech jazykových mutacích.

Jak se hraje

Úvodní rozestavení je velmi jednoduché. Nejprve se doprostřed stolu položí startovací destička katakomb. Ostatní chodby se zamíchají a umístí se do sloupců lícem dolů poblíž  herní plochy. Každý hráč obdrží desku pro hrdiny a 5 žetonů života. Následně si účastníci partie buď vylosují, nebo vyberou postavy, které budou představovat. Postaví je na startovní dílek. Žetony nestvůr a pokladů se nasypou do přiloženého neprůhledného pytlíku a hra může začít.

Hráči se střídají v tazích ve směru hodinových ručiček. Ve svém tahu mohou provést 4 kroky (akce), které mohou vyústit v následující situace:

Vstup do neobjevené oblasti

Hráč si vybere jednu z hromádek s katakombami a vezme si z ní 1 dílek, který položí tak, aby navazoval na políčko, na němž stojí. Může jít o klasickou chodbu, chodbu s portálem nebo s léčivou fontánou. Jde-li však o místnost, vytáhne z pytlíku 1 žeton, a umístí ho na políčko. Na dílku se může nacházet nestvůra se kterou hráč musí bojovat nebo truhlice s pokladem. Truhlici může otevřít pouze tehdy, má-li v inventáři klíč.

Boj s nestvůrou

Při boji hráč hází oběma kostkami. Součet hodnot na kostkách určuje základní sílu útoku. K síle útoku se přičte síla vybavení hrdiny, kterou během prohledávání katakomb může najít, případně síla seslaných kouzel. Souboj může dopadnou následujícími způsoby:

  • Prohra – celková síla útoku hrdiny je nižší než síla nestvůry. Hráč ztrácí 1 život a posune svoji figurku na destičku ze které přišel.
  • Remíza – celková síla útoku hrdiny je rovna síle nestvůry. Nikdo neztrácí život, nestvůra zůstává na políčku a hrdina se vrací na dílek z něhož přišel.
  • Výhra – celková síla útoku je hrdiny je vyšší než síla nestvůry. Hráč otočí žeton nestvůry a rozhodne se, zda si vybavení umístí na svoji desku, nebo ho ponechá ne místě.

Pohyb do již objevené oblasti

Hráč neodhaluje dílky, pouze se přesouvá mezi objevenými katakombami. Samozřejmě zde platí limit 4 kroků, tzn. že hrdina může navštívit maximálně 4 destičky.

Karak končím v okamžiku, kdy se jednomu z hráčů podaří porazit dílek draka a získat tak jeho poklad se vzácným rubínem. Vítězem hry se stává hráč s nejvyšším počtem naloupených pokladů.

Hodnocení

Pravidla jsou rozebrána velmi podrobně a při hraní jsem nenarazil na nic, co by se dalo vyložit dvojím způsobem. Jelikož se jedná o hru určenou zejména menším dětem, tak je její pochopení poměrně intuitivní a jednoduché.

Grafické zpracování hry působí velmi příjemně a pro děti je tento styl ideální. Příšery nevypadají hrozivě, ale spíše svým vzezřením pobaví. Hrdinové jsou zpracováni na výbornou. Nemáte-li dost, je součástí balení Artbook, což bylo milé překvapení.

Herní mechanika přidávání dílků není žádným inovativním řešením. Přesto perfektně zapadá do konceptu hry – prohledávání podzemí zříceniny hradu Karak – a herní plocha je proto variabilní a můžete se spolehnout, že v každé hře bude spletitý labyrint katakomb odlišný.

K získávání pokladů je nutné porážet nestvůry, ať už kvůli zajištění lepšího vybavení či opatření si klíčů k otevírání truhel. Obtížnost hry bohužel klesá s nabytými zbraněmi a kouzly, jelikož je ve hře spousta nestvůr s nízkou bojovou silou a těch pár silnějších potvor s trochou štěstí porazíte hravě. Má-li však hráč nakombenou postavu doslova si razí cestu chodbami jako nůž změklým máslem a nepotřebné vybavení nechává za sebou. Proto bych uvítal mechanismus pomocí něhož by mohli hráči například zbraně, které nevyužijí, přidat k nějaké nestvůře a soupeři tím znesnadnit její poražení.

Každá herní partie může být odlišná, protože hráči vždy obdrží postavu, která má unikátní schopnosti. Je nutné podotknout, že někteří z hrdinů mají poměrně silnější talenty než ostatní. Nevyvážený mi například přišel Černokněžník, který si smí vyměnit místo s libovolnou figurkou na herním plánu a tím zmařit úsilí ostatních účastníků.

Každý hrdina má k dispozici kartu inventáře, která je řešena důmyslně. Karta obsahuje prostor pro uložení životů a karty hrdiny. Druhou část zabírají políčka inventáře. Postavy mohou unést maximálně 2 zbraně, 1 klíč a 3 kouzla. Omezený prostor dává možnost pro rozhodování o tom, co si hráč ponechá nebo naopak zahodí. Jsme-li u hrdinů, každý z nich má svoji oboustrannou kartónovou figurku, k dispozici jich je celkem 6, ale podstavců pod ně jsem obdržel pouze 5, a přemisťovat je není zrovna dvakrát pohodlné, nemluvě o rozedření figurek.

Zajímavou strategickou možností představuje žeton kletby, který hrdinové získají po boji s mumií a položí na desku inventáře jednoho ze soupeřů. Během prokletí nesmí hráč, který kletbu získal, využívat speciální talenty své postavy. Kletby je možné se zbavit pouze tak, že se hráč doputuje na políčko léčivé fontány a využije její schopnost.

I když se jedná o rodinnou a jednoduchou hru, je možné vymýšlet různé strategie, jak nejefektivnější dosáhnout kořisti. V Karaku je omezené množství truhel, proto je na hrací ploše citelné napětí a mezi hrdiny rivalita o získání pokladů, obzvlášť když je ve hře plný počet  hráčů. Šikovným kombinováním schopností postav, štěstí v podobě vysokých čísel na kostkách a trošky té strategie, je možné se propracovat k vítězství. Každá partie může být odlišně dlouhá. Rozhodujícím faktorem je nalezení žetonu draka a nastřádáním patřičných kouzel a zbraní si zvýšit sílu tak, aby ho hráč porazil. Vítězem se stává hrdina, který nasbíral nejvíce pokladů a ne ten, komu se podařilo šupinatou ještěrku zlikvidovat. Dračí poklad má však cenu 1,5 bodu.

Albi přineslo na český trh povedenou hru, která zabaví celou rodinu. Kromě toho byl Karak na českém trhu po dvou měsících od uvedení téměř vyprodán. To, že se jedná o vychytanou deskovku svědčí i fakt, že v průběhu tohoto roku vyjde ve Spojených státech. Hra dovolí Vašim malým ratolestem sdílet nadšení s velkých kampaňových her, které fungují na podobném principu. A vychovat si od mala parťáka, to není k zahození. Co myslíte?

Za poskytnutí recenzní kopie děkujeme společnosti Albi.

Napsat komentář

− 1 = 2