AUDIOKNIHA: A. J. Finn – Žena v okně

Víte, kolik problémů může přivodit neškodná zábava jako je pozorování sousedů? Do některých záležitostí není radno šťourat, obzvlášť tehdy máte-li agorafobií a trpíte alkoholismem. Můžete tomu co jste viděli věřit, nebo to byla paranoia?

V poslední době jsou na vzestupu thrillery s nevýraznou postavou v hlavní roli. Každá z těchto hrdinek má nějaký psychickým problém a nešťastnou náhodou se připlete k něčemu, co vidět neměla. Naneštěstí jí to její okolí nevěří, proto se rozhodne pravdu vypátrat sama. Na stejnou strunu udeřil i americký spisovatel píšící pod pseudonymem A. J. Finn. Jeho Žena v okně vyšla nejen v tištěné verzi, ale byla zpracována i do audio podoby.

Na české literární scéně má román jedno unikum, a to, že u nás příběh vyšel s tříměsíčním předstihem než v USA. Žena v okně se zrodila v hlavě milovníka starých filmů a vzdává hold Hitchcockovu snímku Okno do dvora z roku 1954, kterým se inspiruje.

Příběhu nelze upřít vysoké ambice, ať už s filmem, který by měl dorazit na podzim toho roku, nebo superlativy od světových spisovatelů jako je Stephen King nebo autorka Zmizelé, Gillian Flynn. Jedná se však o plnohodnotný příběh nebo jen o nafouknutou bublinu, která se chce svézt na popularitě Zmizelé či Dívky ve vlaku?

Hlavní postavou románu je Anna Foxová. Anna žije ve svém domě v New Yorku, z něhož téměř nevychází ven, jelikož trpí fobií z veřejných prostranství. Svůj volný čas tráví na internetu, koukáním na staré filmy, popíjením vína a špehováním sousedů. Při své každodenní činnosti se Anna stane svědkem vraždy ženy z nově přistěhované rodiny Russellových. Při odhalování skutečnosti naráží na zjištění, které ji v hlavě udělají ještě větší zmatek. Údajně zavražděná oběť by měla být manželkou pana Russella, ale ten Anně přivede představit jinou ženu. Kromě toho se něco děje s jejich synem, což ženu jakožto bývalou psycholožku zajímá, ráda by mu pomohla. Annino okolí i sami Russellovi jakoukoliv trestnou činnost popírají, proto se žena pouští do zjišťování, zda to, co viděla byla skutečnost, a nebo to byl blud vyvolaný antidepresivy smíchanými s alkoholem.

Nejblíže má Žena v okně k Dívce ve vlaku, avšak na rozdíl od Rachel je Anna více racionální a čtenář/posluchač má málokdy chuť hrdinku praštit. I když musím uznat, že se najdou se chvíle, kdy byste to s radostí udělali. Příběh je napsaný z pohledu ženy a autor se tohoto úkolu zhostil s neobvyklou precizností, je až pozoruhodné jak se dokázal vžít do ženského myšlení.

Každá z vedlejší postav má svůj unikátní charakter, kterým do příběhu přispívá. Kromě rodiny Russelových se setkáváme s Anniným nájemníkem, terapeutem, kamarádkou nebo s lidmi z internetové poradny pro nemocné jako je sama ústřední hrdinka.

Finn servíruje čtenáři/posluchači výborně postavený příběh, během něhož se necháváte unášet jeho formou a nad skrytými souvislostmi příliš neuvažujete. Od začátku do konce je mezi řádky ukryto napětí, které se neustále stupňuje a vyvrcholí postupným odkrývaní skutečnosti. V tomto okamžiku chtě nechtě posloucháte téměř bez dechu až do konce příběhu a skládáte si dohromady odhalené indicie. Gradace závěru je velmi povedená, ať už postupným odhalováním Anniny minulosti, nebo předkládáním faktů.

Narátorkou je Kateřina Veselá. Mohou ji znát zejména brněnští diváci z jeviště Divadla Polárka či BURANTEATR. Jelikož se nejedná o tak “profláklou” herečku, budí její obsazení u posluchačů nejistotu. Očividně se paní Veselá osvědčila, protože pro nakladatelství Motto již interpretovala čtyři povídky  v audioknize Vánoční vražda a jiné povídky.

Ze začátku audioknihy mi hlas narátorky vůbec nesedl. Co mě u poslechu udrželo byl právě výborně napsaný příběh. Postupně jsem si však na projev interpretky navykl a už mi nepříjemný nepřipadal. Musím podotknout, že se Kateřina Veselá s textem poprala skvěle. Anna je v jejím podání uvěřitelná, jelikož se do postavy očividně (na vlastní uši) vžila.

V průběhu poslechu se střídají různé melodie a zvuky, což působí za prvé překombinovaně a za druhé neuvěřitelně otravně. Pokud by se jednalo o rozhlasovou hru, tedy kniha by se upravila pro potřeby dramatizace, jsou vítaným zpestřením doplňujícím děj (v menším množství).Například kvůli větě “začal zvonit telefon” opravdu není nutné přidávat vzruch drnčícího přístroje. Hudební aranžmá je na ponurý thriller poměrně veselé. Tím se celkový dojem z příběhu, označovaného za mrazivý thriller, ještě snižuje. Po zvukové stránce se Žena v okně zkrátka nevyvedla.

Román má téměř 13 hodin a 20 minut (bez zvukového podkresu bychom se mohli klidně dostat k nějakým 11 hodinám), což je průměrná délka audioknihy. Ženu v okně si můžete zakoupit buď elektronicky ve formátu mp3 nebo na 1 CD s bookletem totožným s knižním přebalem.

Sečteno, podtrženo je Žena v okně román s výborným příběhem a skvěle vygradovaným závěrem. Patříte-li k lidem, kterým se líbil román Dívka ve vlaku či Zmizelá, směle se můžete do audio podoby pustit. Těm, co tyto druhy příběhů nevyhledávají můžu říct jedno: Vyzkoušejte! Minimálně po dějové stránce můžete být mile překvapeni. Bohužel z pohledu zkušeného “audio-čtenáře” se jedná o méně povedenou záležitost. Z velké části celkové hodnocení zachraňuje narátorka Kateřina Veselá v roli Anny Foxové, která s ústřední hrdinou téměř ztotožnila.


Hodnocení: 7/10

Originální název: The Woman in the Window
Kategorie: Thriller
Interpreti: Kateřina Veselá
Délka: 13 hodin 20 minut
Vydavatelství: Motto nakladatelství

A. J. Finn je pseudonym amerického novináře, vlastním jménem Daniel Mallory. Román Žena v okně je jeho debutem, který se stal očekávanou novinkou.

Za poskytnutí recenzní audioknihy děkujeme portálu Audiolibrix.

Napsat komentář

2 + 6 =